jaknauczycdziecko3Przyswojone w dzieciństwie nawyki żywieniowe mają wyraźny wpływ na sposób życia dorosłego w przyszłości. Dlatego tak istotne jest, by od najmłodszych lat przyzwyczajać maluchy do spożywania zdrowych, pełnowartościowych posiłków. Nie zawsze jest to proste, ale dzięki kilku sprytnym trikom z pewnością uda Ci się zrealizować ten cel.
 

Po pierwsze — zdrowe może być pyszne!

Wielu dorosłym zdrowe jedzenie kojarzy się ze szpinakową papką czy suchą sałatą spożywaną w dzieciństwie — niełatwo przekonać takie osoby, że zdrowe może być smaczne! Tymczasem dzieci od małego spożywające zdrowe produkty w smacznej formie nie będą miały wątpliwości, że warto po nie sięgnąć.

Jednym ze sprytnych sposobów na „przemycenie” do diety dziecka witamin, minerałów oraz błonnika, jest podawanie im świeżo wyciskanych soków, najlepiej takich własnej roboty. Maluchy uwielbiają soki, a przecież oprócz słodkich owoców mogą się w nich znaleźć także warzywa np. jarmuż, buraki czy szpinak. Do przygotowania pysznych i zdrowych napojów przyda Ci się wydajna tania sokowirówka. To stosunkowo niedrogie oraz proste w użyciu urządzenie pozwala na szybkie otrzymanie smacznego i klarownego soku pozbawionego miąższu. Wybierając sokowirówkę, zwróć uwagę na wydajność, jej wymiary, ale też wielkość pojemnika na odpady oraz wielkość otworu, do którego wkładasz owoce.

jaknauczycdziecko1

Innym rozwiązaniem jest zakupienie wolnoobrotowej wyciskarki do soku, która pozwala uzyskać sok z zawartością miąższu, bardziej intensywny w smaku. Chociaż jest nieco droższa, sprawdzi się przy wyciskaniu soku z włóknistych warzyw (np. jarmużu), z czym sokowirówka może sobie nie poradzić.

Po drugie — od małego przyzwyczajaj do różnorodności

Warto pamiętać, że nauka jedzenia zaczyna się już… podczas karmienia piersią, a potem w trakcie wprowadzania nowych smaków do pierwszej diety maluszka. Już wtedy dobrze jest podawać mu nie tylko same owoce, ale również warzywa. Nie zrażaj się tym, że na początku dziecko nie będzie chciało ich jeść — powoli przyzwyczai się do ich smaku. Oczywiście nie ma tu mowy o zmuszaniu pociechy do jedzenia!

Dobrym patentem jest łączenie smaków znanych i lubianych z takimi, do których dziecko jeszcze nie jest przekonane. Trzeba też uzbroić się w cierpliwość — czasem nowy smak proponuje się maluchowi nawet kilkanaście razy, zanim zdecyduje się go spróbować. Warto jednak poczekać, bo zaowocuje to w przyszłości większą otwartością na smaki.

Pamiętaj również o nauce regularnego spożywania posiłków. Wielu dorosłych ma z tym spory problem — o wiele łatwiej jest, gdy już w dzieciństwie jadło się w możliwie równych odstępach czasu.

jaknauczycdziecko2

Po trzecie — zadbaj o atrakcyjność posiłków

Każdy człowiek „je oczami”, jednak w przypadku dzieci powiedzenie to jest wyjątkowo trafne. Jeśli chcesz, żeby warzywa były atrakcyjne dla malucha, przygotuj je w odpowiedniej formie! Pizzerinki z pomidorami, muffinki ze szpinakiem czy kolorowe pasty warzywne pomogą Ci przekonać pociechę do zdrowego odżywiania. Świetnym pomysłem będzie podawanie dziecku „zdrowych” słodyczy — zamiast kupować batony, przygotuj je samodzielnie z mielonych bakalii i suszonych owoców.

Warto włączyć dziecko w przygotowywanie zdrowych posiłków. Wspólne gotowanie to świetna zabawa, dzięki której zrobione razem dania z pewnością będą smakować jeszcze lepiej.

Na koniec najważniejsza zasada — przykład idzie z góry, więc to Twoje nawyki żywieniowe mają największy wpływ na to, jak w przyszłości będzie jadło Twoje dziecko.

Kalendarze Trójdzielne Warszawa Kalendarze jednodzielne Warszawa